Ahad, 28 September 2014

Terasa rjin pulak jari nak menaip. Bukan apa sebab tak ada kerja nak buat. Kadang-kadang menulis boleh release sedikit stress dalam jiwa dan menulis boleh buat seseorang gembira. Tajuk kali ni agak complicated sebab melibatkan wanita. Kenapa complicated? Sebab wanita memang complicated hehe. Zaman sekarang ni memang susah nak jumpa perempuan atau isteri atau lebih spesifik ibu duduk di rumah jadi surirumah. Mungkin dia minat bekerja ataupun nak bantu suami dalam menguruskan pendapatan isi rumah.
Bila perempuan bekerja maka dia ada duit bila ada duit ada sikit kuasa. Bila ada sikit kuasa ada sikit ego. Dalam rumah tangga duit adalah satu faktor yang buat rumah tangga berjalan seperti biasa. Jangan tipulah cakap takde duit rumah tangga tak goyang. Bila isteri ada duit sendiri maka dia akan cuba buat keputusan sendiri sebab dia dah ada sedikit kuasa. Ni saya cakap bukan pada semua wanita mungkin segelintir. So bila suami buat salah sikit maka dia dah lupa dia tu seorang isteri yang patut taat. Ni belum masuk lagilah yang gaji lebih besar dari suami. Memang suami tu dia tak berapa nak heran. Selagi dia nak maki dia suka-suka maki. Kadang-kadang ada je yang nak tentukan apa yang suami boleh buat dan tak boleh buat (queen control). Sepatutnya suami yang bagi arahan ye dak? So kat situ isteri dah boleh jatuh nusyuz sebab ingkar.
Ni antara sebab kenapa Rasulullah galakkan perempuan duduk di rumah. Bukan tak bagi perempuan pergi keluar bekerja tapi sebagai peringatan pada kita yang belum pernah kena. Mungkin tak semua wanita akan jadi nusyuz dan mungkin ada kesan-kesan lain yang kita tak nampak contohnya terlupa tanggungjawab untuk sediakan makan pakai suami ataupun kurangnya sikap hormat si isteri pada suami. Semua tu penting sebab Syurga seorang isteri ada pada suaminya selagi suaminya menjaga dia dengan elok. Alhamdulillah isteri saya bagus even tak sempurna tapi dia best!

Tiada ulasan: