Khamis, 2 April 2015

Admin whatssap groups

Saya bukan pakar ekonomi .Sekolah pun tak tinggi mana.Tapi saya tahu beza ,baik dengan tidak,fitnah dengan tidak.Org mcm saya bukan bodoh Nak bodohkan sy,samalah mcm nak bodohkan rakyat semua.
Saya pelik bin ajaib dgn perangai sesetengah org kita.
Semua kerajaan buat tak betul.Ni pasal GST.
Sy tak faham kenapa ada pihak yg buat kecoh.Sampai ada yg buat demontrasi .Ada yg guna media sosial hentam kerajaan.
Banyak yg tak reti apa-apa pasal GST,tapi buat bising tak tentu hala.
Saya rasa ada dalang yg cucuk rakyat Saja nak putar belit fakta.Yang tak betul,dibesar-besarkan .Ada sesetengah rakyat kita,telan bulat-bulat dakyah golongan ini.
Saya sedih ada org kita saudara kita mcm tak fikir panjang.Ikut saja apa yg pendakyah ni cakap.Mcm lembu dicucuk hidung.Tak buka fikiran dan tutup mata hati.
Mereka lupa,dalang-dalang ni sebetulnya menangguk di air keruh.
Ada sebab GST ni di buat.Bukan ikut suka aja.Lagipun dah beratus negara laksanakan GST.Daripada negara maju sampai negara mundur.Tak ada masalah pun.Tak ada riuh rendah.GST bawa kebaikan pada negara.
Hal ini dah terbukti di negara-negara yg laksanakan GST.Banyak baik daripada buruknya.
Jadi bila ada org buat kempen anti GST,Sy rasa pelik sikit. Mungkin mereka tak tahu bahawa GST ni bukan benda baru.dah lama dibuat negara lain.Mereka lupa kebaikan GST.Kalau tak baik,dah tentu banyak kerajaan tak buat atau tarik balik GST yg dah dilaksanakan.
Nampaknya,tak ada sebuah kerajaan yg dah buat GST tarik balik pelaksanaannya.Tu maksudnya,GST tak ber masalah pada rakyat.Rakyat negara berkenaan nampak faedah GST utk mereka.
Hari ini GST bermula.
Saya harap semua terima dgn baik.Saya tahu ada yg takut kalau GST menyebabkan naiknya harga barang.Dasar baharu mmg menyebabkan org risau dan gelisah.Tapi kerajaan dah bagi jaminan,GST tak membebankan rakyat.
Kita tak perlu khuatir.
Kalau dulu ada banyak jenis Cukai Jualan dan Perkhidmatan,skrg ada satu saja,kini cukai itu hanya 6 peratus.
Saya nak ingatkan mereka yg lawan GST,kerajaan prihatin masalah rakyat.Sebab itu banyak pengecualian diberikan pada barangan dan perkhidmatan.Kata PM kita,tak pernah ada negara melaksanakan GST yg berikan begitu banyak pengecualian seperti kita.Apa nak lagi..?
Kerajaan boleh kenakan GST utk semua barang dan perkhidmatan.Tapi apa gunanya GST klu rakyat dibebankan.Oleh sebab itu dikecualikan banyak barangan dan perkhidmatan daripada dikenakan cukai ini.Patutnya kita rasa lega dgn jaminan ini.
Saya harap kita semua sokong GST.Memang tak ada sistem cukai yg sempurna dlm dunia.GST yg dilancarkan hari ini tentu ada kurangnya daripada segi pelaksanaan.Tapi saya percaya akan diperbaiki.Saya percaya manfaatnya pada kita juga.

Tiada ulasan: