Sabtu, 12 April 2014

Info ringkas tentang perlaksanaan cukai GST di Malaysia.( Good and Service Tax )

Good and Service Tax sudah diluluskan di Malaysia dan akan bermula pada April 2015 tahun depan. Perlaksanaannya dikatanya akan memberi kesan ketara kepada rakyat dan ekonomi Malaysia. Sejauh mana kesan dan efektifnya cara ini, kita akan dapat lihat dalam masa beberapa tahun akan datang. Sehingga hari ini, ramai yang tidak setuju dan ramai juga yang mengalu-alukan perlaksanaan sistem percukaian baru GST ini.
Jom kita lihat, info ringkas tentang perlaksanaan cukai GST di Malaysia. Adakah benar perlaksanaan GST ini akan menyebabkan kenaikan harga barangan dan perkhidmatan di Malaysia?

Info ringkas GST
Info ringkas GST
Info ringkas GST

Saya sendiri pun masih lagi kurang arif tentang perlaksanaan GST ini kerana ia merangkumi pelbagai aspek termasuk aktiviti rakyat, ekonomi dan juga mungkin kesan jangka panjang masalah sosial. Mungkin???
Dari segi teori memang nampak rakyat akan dapat faedah secara menyeluruh. Itu yang kita sebagai rakyat mahu. Harga barangan dan servis yang murah dan berbaloi. Namun, seperti yang saya kata tadi, kita tunggu dulu beberapa tahun selepas perlaksanaannya, baru kita dapat tengok kesannya.

Tiada ulasan: