Ahad, 27 April 2014

Tetapi terdapat banyak kes curi yang digugur hukuman hudud ke atasnya

Jika anda pencuri jangan takut, bukan semua pencuri dihukum hudud – Dr Tanaka Mustafa



HUKUM HUDUD
Oleh:
1) Umumnya hukuman hudud untuk pencuri adalah potong tangan. Itu hukum wajib yang termaktub dalam al-quran. Namun teknikal perlaksanaannya adalah berdasarkan ijtihad rasul dan para sahabat – pada zaman tersebut.
2) Masyhur kisah pada zaman pemerintahan Khalifah Umar al-Khattab, khalifah kedua umat Islam, pencuri tidak dihukum potong tangan dek kerana mencuri di waktu kemarau panjang, kerana kesuntukan sumber makanan dan derita kelaparan menular.
3) Kisah ini bukan bererti Khalifah Umar menghentikan perlaksanaan hukum hudud. Hanya hudud bagi kes curi sahaja ditangguh. Fenomena kemarau panjang dan kelaparan, tidak sekali-kali boleh menjadi sebab untuk mengangguh hudud terhadap kes zina/liwat, qazaf dan seumpamanya.hudud malaysia
4) Hari ini apabila disebut hudud, orang Islam sendiri memomokkan hudud itu adalah potong tangan. Orang bukan Islam tidak nampak hudud melainkan potong tangan. Malah ada orang Islam yg menyindir hukum hudud “lama-lama habis tangan orang Islam”.
5) Jahil dah bodoh lah sesiapa yang faham sedemikian, sekali pun kamu seorang doktor, peguam, ustaz, menteri, pemikir, dan sebagainya.
6) Hudud adalah untuk menjaga keselamatan manusia, serta melindungi mansia daripada kejahatan manusia lain. Pencuri adalah manusia. Mengsa curi juga adalah manusia. Maka hudud meindungi kedua-duanya.
7) Hudud potong tangan pencuri bukanlah sesuatu hukuman yang mudah. Ia melibatkan kecacatan kekal kepada sesiapa pun yang dipotong tangannya. Maka sudah tentu tidak mudah seorang hakim itu untuk menjatuhkan hukum potong tangan kepada pencuri.
8 ) Pencuri yang mencuri sesuatu yang tidak mencapai had hdud, tidak dikenakan hudud. Mencuri akibat kemiskinan-kelaparan, tidak dikenakan potong tangan. Mencuri akibat dipaksa, tidak dipotong tangan. mencuri sesuatu yang tidak disimpan dengan baik, tidak dikenakan potong tangan. Curi RM2 tidak dipotong tangannya. Tidak dikenakan hudud bukan bermakna terlepas hukuman. Mereka tertakluk kepada hukum takzir, yakni hukum yg ditetapkan pemerintah, yg tidak boleh sama atau lebih daripada hukum hudud.
9) Sindiket curi kereta adalah contoh kesalahan yg boleh dikenakan hukum potong tangan. Sudah tentu ia melebihi had hudud. Sudah tentu tidak relevan dgn alasan kemarau panjang, kepalaran dan sebagainya. Bos sindiket mesti dipotong tangan jika didapati bersalah. Pekerja lain bergantung kepada pengadilan – sukarela atau dipaksa.
10) Anda baru membeli sebuah kereta, Honda Civic. Anda bukan seorang yg bergaji besar seperti menteri. Honda civic itu dikira sebagai kereta yg termampu sahaja untuk keselesaan keluarga anda. Bayangkan kereta baru anda dicuri ketika anda sedang membeli-belah di Tesco. Anda yakin sudah berkunci dan semua ciri keselamatan sudah dipasang. Apa perasaan anda? Sudah tentu anda marah, sedih, geram. Lebih dahsyat, sebaik sahaja polis siasat polis menjupai kereta anda, kereta anda sudah didapati tersadai dengan beberapa komponen sudah tiada – dicuri.
11) Jika pencuri itu ada didepan anda, apa yg akan anda lakukan? belasah? terajang? cincang?! Saya yakin 80% mangsa pasti saat geramnya itu membayangkan mahu membelasah dan mencincang si pencuri. What the ^@%#!* curi kereta mahu dihukum cincang? Itulah emosi manusia, geram nya begitu sekali. Hudud melindungi pencuri daripada dibunuh.
12) Lihat sahaja kes ragut yg peragutnya sempat ditangkap oleh orang ramai. Berapa banyak kes public court atau public justice yg orang ramai ‘hadiahkan’ kepada pencuri/peragut? Hatta ada pencuri yang mati atau mengalami kecacatan kekal akibat dibelasah orang ramai – walaupun hanya mencuri/meragut beg tangan yg hanya berisi RM500.
13) Maka tindakan public justice itu sangat tidak adil kepada pencuri. Hukuman mati ke atas pencuri RM500?? What the @#&#%&! Maka hukum hudud mampu menyelamatkan si pencuri daripada dibunuh. Dia diadili dan jika didapati bersalah yg tidak gugur hududnya, maka dia dipotong tangan. Si mangsa pun akan berpuas hati, si pencuri pula terselamat nyawanya.
13) Jadi kenapa anda takut dengan hudud? Adakah anda pencuri? Atau ada dalam kalangan ahli keluarga anda menajdi pencuri? Jika tiada, kenapa perlu takut untuk sokong perlaksanaan hudud?
14) Jika anda terpengaruh dengan hudud Saudi dan hudud Taliban, kedua-duanya tidak mencerminkan perlaksanaan hudud yg sebenar seperti yg Islam ajarkan. Hudud yang mahu dilaksanakan mestilah dikaji dalam semua aspek teknikal dan ijtihadnya supaya ia tidak terfitnah dan memfitnah.
15) Apabila hudud dilaksana, mestilah bukan hanya rakyat bawahan yg bersalah sahaja diknakan hukuman, malah menteri hatta raja sekalipun tidak akan terlepas daripada dipotong tangan jika mencuri.
Sekian

Tiada ulasan: